Til forsiden
Forside Artikel af Carsten Jensen
Program

Billetter

Forestillinger

Udstillinger

Workshops

Film i Bio

Festival information

Spillesteder

Shuttle Bus

Billedgalleri

English version
Ulla Dengsøe

Man skal have sjælen med i det

Silkeborg Dukketeaterfestival er stedet for animations-entusiaster - såvel de professionelle udøvere som de erfarne tilskuere

Af Carsten Jensen, redaktør af Børneteateravisen

Silkeborg Dukketeaterfestival - også kaldet Festival of Wonder - er suverænt Danmarks største og mest interessante internationale festival for animationsteater.

Og det rokkede årets udgave ikke ved. Fra 8.-11. november opførte 25 danske og internationale teatre 100 forestillinger, omkranset af udstillinger, film og workshops - for både børn og professionelle - under temaet 'Myte, Marionet og Menneske'.

Det betød et samlet tilskuertal på mellem 8-9.000 mennesker til festivalen, der udover en offentlig weekenddel består af en lang række opførelser på institutioner og skoler i kommunen.

Det er så afgjort en festival, der kan prale af internationalt udsyn og solid lokal forankring. Publikum be-står af mange - og trofaste - lokale og tilrejsende fra Danmark, Skandinavien, Europa og USA.

Rift om billetterne

Bag festivalen står en ild-sjæl med langt, sort hår og vældig energi. Ulla Dengsøe er leder af Silkeborg Dukketeaterfestival, der har eksisterer siden 1986, blev international i 1990 og har været afviklet årligt indtil 1999. Siden da har den været biennal, og det giver Ulla Dengsøe lidt mere tid til at besøge alverdens lande på jagt efter de ultimative animationsforestillinger.

Ulla Dengsø vurderer selv, at hun ser 200 forestillinger årligt. Tidligere måtte hun selv punge ud til rejseaktiviteten, men nu er det en del af jobbet som kunstnerisk leder af festivalen på fuldtid - der dog også omatter tjansen som indkøber af teaterforestillinger til byens institutioner og skoler i festival-året.

Festivalbudgettet på omkring en million kroner er skruet og kæmpet sammen via kommunale tilskud, statslige tilskud fra Kunstrådet, lidt 'returkommission' fra refusionsordningen samt bidrag fra fonde mv.

Og bag de rørende lave billetpriser på 30 kr. (børneteater) og 60 kr. (voksne) ligger den praktiske virkelighed, at 60 kr. er max billetpris, hvis det imponerende Jysk Musik- og Teaterhus skal lejes vederlagsfrit. Omend man dog ikke slipper for udgifter til teknik og personale m. m.

Ulla Dengsøe pointerer dog, at uden en grundstamme af 60-65 frivllige - herunder ikke mindst manden Poul - til at knokle for sagen og festivalen ville det være umuligt.

"Det er altid en hård kamp for at få økonomien til at hænge sammen, og ofte er det først på plads helt op til festivalen," siger Ulla Dengsøe, der inden for sit stramme budget har råd til at invitere seks-syv internationale gæster - via tilskud fra Kunstrådet - til festivalen.

Det betyder blot, at mange kommer for egen regning. Og dertil en tilsyneladende ikke ringe flok mennesker fra nær og fjern, der ikke nødvendigvis er hverken arrangører eller udøvende, men bare deler interesse for dukker, objekter og de mange ting, der indgår i animationsteatret.

Og der er rift om adgangskort til festivalens forestillinger.

"Billetterne til de offentlige forestillinger blev revet væk på få timer," fortæller Ulla Dengsøe. "Der var lange køer på biblioteket, da de blev frigivet. Det lignede et udsalg."

Teatro Gaia: The Fingerman

Magiske fingre

Hendes egen motivation for festivalarbejdet er ligeledes en glubende interesse for dukketeater, der opstod, mens hun var børnebibliotekar og med til at arrangere forestillinger.

"Man skal have sjælen med i det," kommer det begejstret og bestemt fra Ulla Dengsøe om festivalen, der i årets udgave er den største hidtil. Og efter festivallederens mening nu har nået nogenlunde passsende størrelse. Det skal handle om kvalitet og ikke kvantitet.

Og her var en af festivalens største oplevelser så afgjort 'Fingerman' i form af peruansk minimalist-teater.

Fingerman er en 'dukke', skabt af spilleren Ines Pasics fingre, mens medspiller Gabriela Bermudez' dansende krop bliver til de landskaber, som den lille Fingerman passerer på sin rejse gennem de fire elementer: Luft, vand, ild og jord.

Forestillingen er på høj teknisk niveau og dertil underholdende og rørende. 200 tilskueres åh'er og ih'er kan ikke tage fejl.

Forestillingen, som vældig efterspurgt på internationale festivaler, er inspireret af peruanske myter. Den slags som gode fortællinger og gode forestillinger er gjort af. Og som kan give gode festivaler...

Artiklen har været bragt i Børneteateravisen nr. 143, december 2007.